![]() |
Meer beeld: Het Vilt-object 3D-Memory-Set-Spel (2024) |
De gehele brochure 'Blikverfrissing als reisgenoot' vind je hier.
Hoe krijgen we gezondheidszorg beheersbaar en gezond, afgestemd op wat kan en past? Wat mijn ervaring binnen het ruime veld van geestelijke gezondheidszorg en de ouderenzorg mij leert: Met alleen meer geld en meer personeel komen we er niet. Het gaat tevens om de noodzaak van een subtiele verschuiving in onze grondhouding. Als mens die zorg nodig heeft of geeft en als professional.
Wat bedoel ik hiermee? De manier waarop we zorgrelaties ervaren heeft alles van doen met hoe we erin staan. Immers, wat valt er dikwijls een mate van weerstand en weerbarstigheid te ervaren, onheilzaam ge-doe. En wat vraagt dat aan energie. Ook leerde ik in alle rollen, als dochter en zus, mantelzorger en als zorgprofessional, dat echt iedereen hierin medespeler is. Niets en niemand staat op zichzelf.
Hoog tijd voor meer openheid over ervaren - vaak verborgen - dilemma's in zorgrelaties. Omwille van inspiratie. Gericht op een frisse boost in relatie tot de kern van 'veerkracht' en 'compassie'. Zo wordt zorgen weer leuk. Mogen we ons eerder achter de oren krabben in wiens belang we nu eigenlijk iets doen of niet doen. En wellicht willen dan ook weer meer jongeren gaan voor het zorgvak.
Ik heb er alle vertrouwen in dat openheid in dezen tot meer gemak en ontspanning zal leiden dankzij een verschuiving in grondhouding. Allen al meer openheid en gesprek hierover doet bewegen wat vast kan zitten aan denkbeelden en overtuigingen. Zo ontwarren we met elkaar de knoop waar we met gemak in verstrikt kunnen raken, de knoop van beheersing en voorkomen van 'dat wat is'.
Mijn ervaringen in dezen hebben geleid tot de ontwikkeling van B.A.R. - Blikverfrissing als reisgenoot, in opzet een reizende expositie: viltbeelden, tekst en audio. Maar inmiddels veel meer dan dat.
Opties:
Het Viltobject 3D-Memory-Set-Spel neemt een centrale plek in binnen de reizende
expositie. Het Object is op te vatten als een ludiek alternatief voor het bekende
2D-memory en is de speelse drager van het thema Vergankelijkeheid.
Specifieke ins en outs over dit Viltobject 3D-Memory-Set-Spel vind je hier.
Ook te beluisteren in drie audio's:
Motivatie-Viltobject-3D-Memory-Set
Raakbaarheid en Vergankelijkheid horen bij elkaar
Meedoen met het Project
Klik hier voor vrijblijvende informatie, een offerte en contact.